2014/2 Poruchy učení

Co je Dyslexie?

Dyslexie je specifická porucha učení, která se projevuje obtížemi při čtení a dále pak porozumění přečtenému. Mezi základní projevy patří:

  • čtení pomalé, namáhavé, neplynulé, občasné chyby,
  • čtení rychlé, větší počet chyb, překotné,
  • při čtení – záměna tvarově podobných písmen, přesmykování (sobota – bosota), vynechávání nebo domýšlení písmen, slov, slabik, chyby v diakritice,
  • nesprávná intonace a melodie věty,
  • špatná orientace v textu, neudrží pozornost na jednom řádku,
  • neschopnost reprodukovat přečtený text, nebo pouze s návodnými otázkami.

Co je Dysortografie?

Dysortografie je specifická porucha učení, která se projevuje chybným pravopisem. Dítě pravidla pravopisu teoreticky zná, při písemném projevu však chybuje. Mezi základní projevy patří:

  • dítě píše, tak jak slyší,
  • vynechává písmena, slabiky i slova,
  • přesmykuje (sobota – bosota),
  • vynechává, přidává písmena,
  • má chybnou diakritiku,
  • zaměňuje zvukově podobné hlásky (š-č-ž/s-c-z), slabiky (dy-ty-ny/di-ti-ni),
  • chybuje v hranicích slov (píše např. podlesem dohromady),
  • gramatické chyby.

Co je Dysgrafie?

Dysgrafie je specifická porucha učení, která se projevuje v grafickém projevu, tedy při psaní (neúhledné, nečitelné) nebo při kreslení. Mezi základní projevy patří:

  • pomalé psaní, nečitelné písmo, zhoršená celková úprava na stránce,
  • křečovitý úchop pera, úchop pera bez podloženého prostředníčku, napětí v ruce až k rameni, rychlá unavitelnost při psaní,
  • psaní, obtíže při – navazování písmen, s udržením písmen na řádku, správného sklonu, správného rozestupu mezer mezi slovy, s velikostí písmen,
  • chyby v hranicích slov (do lesa – dolesa),
  • v matematice – záměny tvarově podobných číslic, v geometrii při rýsování,
  • při časově limitovaném psaní,
  • gramatické chyby – dítě se příliš soustředí na psaní, grafickou podobou písma, gramatická pravidla mu unikají.

Co je to speciálně pedagogická reedukace?

  • Reedukací označujeme proces, kdy se snažíme zlepšit úroveň porušených nebo nevyvinutých funkcí nezbytných pro čtení, psaní a počítání.
  • Reedukace je vždy individuální záležitostí – vychází se tedy z aktuálního stavu dítěte a konkrétních projevů poruchy. Nejefektivnější je při individuální práci pedagoga s dítětem.
  • Reedukace není doučování.