2013/07 ZNAKY ŠKOLNÍ ZRALOSTI

  • zrakové rozlišování (zrakem svižně rozlišit podobné tvary nebo naopak odlišnosti),
  • sluchové rozlišování (poznat první a poslední písmeno ve slově, správně slyšet podobné nebo odlišné slabiky), 
  • grafomotorika (správný sed a úchop psacího náčiní, uvolněná ruka až k rameni),
  • řeč (správná výslovnost všech hlásek, toleruje se nesprávná výslovnost R,Ř),
  • slovní zásoba (schopnost vyjadřovat se celými větami),
  • orientace v čase (včera, dnes, zítra, řazení událostí),
  • třídění věcí podle velikosti, barev, množství, druhu, materiálu,
  • pravolevá orientace,
  • úvahy o pojmech (co mají podobného stůl a židle, košile a svetr),
  • početní představy (počítat do 10, sčítat a odčítat do 5),
  • paměť (zapamatovat si větu o sedmi slovech a doslova ji zopakovat),
  • schopnost soustředit se a zaměřit pozornost,
  • emoční stabilita (dítě nereaguje pláčem při nezdaru, těší se do školy, umí navazovat a udržet sociální vazby),
  • sociální zralost (dítě zvládá sebeobsluhu a základní pravidla slušného chování – zdravit, vykat, poprosit),
  • motivace a pracovní zralost (dítě vydrží u úkolu a dokončí ho, vydrží sedět při hodině).