- zrakové rozlišování (zrakem svižně rozlišit podobné tvary nebo naopak odlišnosti),
- sluchové rozlišování (poznat první a poslední písmeno ve slově, správně slyšet podobné nebo odlišné slabiky),
- grafomotorika (správný sed a úchop psacího náčiní, uvolněná ruka až k rameni),
- řeč (správná výslovnost všech hlásek, toleruje se nesprávná výslovnost R,Ř),
- slovní zásoba (schopnost vyjadřovat se celými větami),
- orientace v čase (včera, dnes, zítra, řazení událostí),
- třídění věcí podle velikosti, barev, množství, druhu, materiálu,
- pravolevá orientace,
- úvahy o pojmech (co mají podobného stůl a židle, košile a svetr),
- početní představy (počítat do 10, sčítat a odčítat do 5),
- paměť (zapamatovat si větu o sedmi slovech a doslova ji zopakovat),
- schopnost soustředit se a zaměřit pozornost,
- emoční stabilita (dítě nereaguje pláčem při nezdaru, těší se do školy, umí navazovat a udržet sociální vazby),
- sociální zralost (dítě zvládá sebeobsluhu a základní pravidla slušného chování – zdravit, vykat, poprosit),
- motivace a pracovní zralost (dítě vydrží u úkolu a dokončí ho, vydrží sedět při hodině).